Over de kwaliteit van zorg en onderwijs heeft iedereen wel een mening. We hebben allemaal op school gezeten en de meesten van ons hebben zorg aan den lijve ervaren. We zijn ervaringsdeskundig en willen dus graag meepraten over de kwaliteit van “ons onderwijs en onze zorg”.

 

Wat zou helpen bij de discussie over wat goed is en wat beter kan, is een gezamenlijk idee over wat we bedoelen met ‘de Kwaliteit’. Betekent het voldoen aan van te voren bedachte criteria? Hebben we de kwaliteit verbeterd als de inspectie tevreden is? Of is Kwaliteit een kwestie van smaak en kan je zeggen dat je kwaliteit hebt geleverd als alle betrokkenen enthousiast zijn. Is Kwaliteit de dingen goed doen of de goede dingen doen? Of beiden?

 

Binnen MetaKwaliteit stellen we die vragen. Aan onszelf en aan de mensen met wie wij werken. Wat we met die reflectie willen, is zoeken naar wat we met elkaar kunnen bereiken. We stellen vragen bij wat vanzelfsprekend is of een modeverschijnsel lijkt, maar zijn geen schreeuwers aan de zijlijn. We zijn in de praktijk geworteld; filosofische praktijkmensen zou je kunnen zeggen, met hart voor onderwijs en zorg.